Перші офіційно визнані електронні вибори

Національне антикорупційне бюро України

Ми зробили це! Вперше конкурс в Раду громадського контролю відбувся шляхом Інтернет-голосування з відкритим протоколом!

Вже оголошено офіційні результати, які на 99,99% співпадають з відкритими даними http://nabu.gov.ua/index.php?id=16

Це знакова подія для розвитку e-демократії в Україні, вперше вибори в орган такого рівня відбулись на відкритому програмному забезпеченні, під контролем громадськості з відкритим протоколом підрахунку голосів, доступним одразу в режимі онлайн (!).

Відкритий протокол дозволив кожному перевірити як зараховний саме його окремий голос, не порушуючи при цьому приватність (знайдіть себе!).

Дякуємо небайдужим кандидатам в Раду, які своєю принциповою позицією щодо недосконалості попереднього, закритого голосування, домоглись переголосування і зробили цю подію можливою.

Дякуємо Національному антикорупційному бюро України за підтримку ідеї відкритого голосування та надану нам можливість допомогти з організацією Конкурсу.

Дякуємо Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України за бездоганне технічне забезпечення процесу, адже саме на їх обладнанні проводився конкурс.

Відкриття Kyiv Smart City HUB

Відкриття Kyiv Smart City HUB

В четвер 12 травня об 11:00 на території Експоцентру України ВДНГ відбудеться офіційне відкриття Kyiv Smart City Hub – унікального суспільного центру, який об’єднуватиме і навчатиме дієвих людей, а також допомагатиме їм розвивати міські проекти.

Громадська організація «Електронна демократія», як співзасновник хабу, вітає всіх хто приймав участь у його створенні. Зустрінемось на відкритті!

Прозорі та перевіряємі вибори

Відповідно до Закону України «Про вищу освіту» та наказів Міністерства освіти і науки України в вищих навчальних закладах України проводяться вибори на посади керівників (ректорів). Так одними з перших відбудуться вибори на посаду ректора Харківського національного університету радіоелектроніки (ХНУРЕ) — одного з найбільших університетів України, що готує сучасних ІТ спеціалістів.

Громадська організація «Електронна демократія» виступила з ініціативою провести паралельні «електронні вибори», як демонстрацію можливостей сучасних технологій та існуючої інфраструктури електронних цифрових підписів національного стандарту ДСТУ 4145-2002.

Для цього був розроблений спеціальний сайт «Е-Вибори ректора ХНУРЕ» nure.ed.org.ua, концепція якого була презентована 10 квітня, під час прес-брифінгів кандидатів на посаду ректора університету.

Е-Вибори ректора ХНУРЕ

За задумом розробників, сайт має дозволяти отримати електронний виборчий бюлетень за допомогою свого електронного цифрового підпису, обрати свого кандидата та відправити бюлетень на підрахунок. Крім того заслуговує уваги можливість перевірити як саме був врахований кожен конкретний голос.

Презентація отримала позитивні відгуки від керівництва університету та інших присутніх на прес-брифінгу. Від випускників університету, що успішно працують у відомих світових компаніях, ми отримали позитивну оцінку, з коментарем, що нарешті в Україні, (нехай поки що в демо режимі) пройде голосування достойне рівня технічного університету зі світовим ім'ям.

Оскільки це лише демонстраційний проект, результати таких виборів мають характер соціологічного опитування і ніяким чином не впливають на результати офіційного голосування, що відбувається згідно Закону України "Про вищу освіту".

Електронні вибори в світі

Всім хто зацікавився темою прозорих електронних виборів рекомендуємо вивчити досвід електроннго голосування в Естонії (рос.), та подивитись виступ Девіда Бісмарка на TED (переклад Андрія Новіка).

За схожою технологією вже бути проведені вибори в локальні органи самоврадування в університетах MIT, Harvard, Unversite Catholique de Louvain, University of Ottawa.
3 листопада 2009 система голосування, що базується інфраструктурі відкритих цифрових ключів, використовувалась на виборах в Takoma Park, Maryland, USA.

«Електронний суд»

В понеділок 6 квітня відбулось відкрите засідання Печерського районного суду, щодо розгляду скарги на бездіяльність Генеральної прокуратури України, яка не реагує на електронні скарги громадян. Суд ухвалив задовільнити нашу скаргу в повному обсязі.

Сюжет в новинах ТСН за 27 березня

Скарга на бездіяльність полягає в тому, що Генеральна прокуратура України не реагує на відверте невиконання Прокуратурою Голосіївського району попереднього рішення суду, щодо обов'язкового прийняття заяви в електронній формі.

Суд задовільнив нашу скаргу!

Генеральна прокуратура і Генеральний прокурор особисто зобов'язаний приймати і реєструвати електронні заяви на рівні з паперовими! Вітаємо всіх з цією перемогою! Фотокопію ухвали дивіться у розділі Документи.

Наслідки рішення

Остаточне рішення суду покаже, чи відповідальні прокурори, включно з Генеральним прокурором України, перед законом на рівні зі всіма громадянами. Також це рішення підтвердить, що електронні заяви, оформлені відповідно до чинного законодавства, мають прийматися і реєструватися за тією самою процедурою що і паперові, а не виконання цих вимог призводить до відповідальності.

«Електронний суд» майбутнього

Це слухання є частиною ініціативи ГО «Електронна демократія», мета якої на практиці довести можливість подання сучасних електронних документів в міліцію, прокуратуру та суд, як в найбільш консервативні та юридично врегульовані органи нашої держави.

Усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
— Стаття 40. Контитуції України
ПИСЬМО́ВИЙ, а, е. 1. Виражений графічними знаками; написаний.
— Академічний тлумачний словник української мови

В основному законі не згадується папір, пергамент, шкіра чи інший носій, на якому має бути викладено письмове звернення, так само це може бути і сучасний електронний носій. При цьому Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг» діє ще з 2003 року.

Найближчим часом такі продцедури, і створена судова практика, дозволять подавати електронні заяви та отримати реальні вирішення своїх проблем, без черг та зволікань, у будь-яких державних органах, не чекаючи прийняття окремих законів з е-урядування.

Спільний пошук сайтів .GOV.UA, що порушують правила домену

Разом з окупацією частини територій України, була захоплена ціла низка веб-сайтів офіційних державних установ та організацій з адресами на домені .gov.ua.

Нажаль за відсутності реєстру офіційних веб-сайтів державних установ, з прив’язкою до адміністративно територіальних одиниць, єдиним шляхом для відміни делегування таких адрес, є подання списку доменів до офіційного адміністратору домену .gov.ua.

Пошук сайтів .GOV.UA що порушують правила домену

Громадська організація «Електронна демократія», спільно з Державним агентством з питань електронного урядування України, закликають допомогти з пошуком веб-сайтів, що використовують офіційні доменні адреси .gov.ua, але в порушення правил домену, не належать до державних установ та організацій України, що здійснюють свою діяльність у відповідності до чинного законодавства України.

Якщо ви знаєте про такі веб-сайти просимо заповнити форму

Список вже відомих адрес

Список таких адрес буде передано офіційним листом до Адміністратору домену GOV.UA ТОВ "Хостмайстер" для прийняття рішення про відміну делегування доменних імен.

Історія справи

Одразу після дня виборів в жовтні 2014 в прокуратуру Голосіївського району м. Києва була подана заява про злочин, що пов’язаний з порушенням правил тиші у день виборів. Така заява була подана у формі електронного документу з дотриманням всіх вимог, встановлених законом. Але прокуратура, всупереч нормам КПК України, не внесла заяву до Єдиного реєстру досудових розслідувань та не надала відповіді заявнику про стан його заяви у встановлені строки. Відтак бездіяльність прокуратури довелось оскаржувати через суд.

13 лютого 2015 відбулося слухання по скарзі на бездіяльність прокуратури, в результаті якого, Голосіївський районний суд постановив, що прокуратура має негайно прийняти нашу заяву в електронній формі та занести ії до реєстру досудових розслідувань.

Окремо варто зазначити що скарга до суду теж була в електронній формі, як і всі документи по цій справі, і це не завадило суду розглянути її та винести свою ухвалу. Пізніше нам стало відомо, що за весь 2014 рік прокуратура отримала та зареєструвала близько 51000 скарг в паперовому вигляді та лише 1 скаргу в електронному.

Докладніше про перший в Україні «електронний суд» читайте в блозі Наталі Абесадзе, юриста, що спостерігала за справою.

Нажаль навіть рішення суду не стало для прокуратури достатнім чинником, місяць по тому, нам так і не було відомо про виконання прокуратурою ухвали суду. Тому ми оскаржили не виконання прокурором ухвали суду в Генеральній прокуратурі України.

На скаргу про невиконання рішення суду Генеральна прокуратура мала б реагувати миттєво, натомість не отримавши жодної реакції ми були змушені знову оскаржити вже бездіяльність Генеральної прокуратури в Печерському районному суді м. Києва.

Скарга на бездіяльність органів прокуратури має розглядатись як термінова протягом 72 годин, в той же час Печерський районний суд вже порушив строки розгляду та призначив засідання лише через два тижні, очевидно затягуючи цю справу та даючи можливість Генеральній прокуратурі підготувати формальні відписки. Перше слухання по скарз було призначено на вівторок 24 березня за адресою вул. Гайцана 4, Печерський районний суд. Після чого було призначено перерву у слуханні до 6 квітня 2015 р.

Нам не відомо що є причиною такого затяжного, умисного блокування розгляду здавалося б звичайної скарги про порушення під час виборів, можливо складнощі викликала електронна форма звернення, але закон про електронній документи діє з 2003 року і ухвала суду це підтвердила, або причина криється в тому що в заяві мова йде про “Опозиційний блок”, тоді постають інші, набагато цікавіші питання.

Електронні заяви оформлені відповідно до норм чинного законодавства та підписані електронним цифровим підписом мають прийматись органами прокуратури та суду на рівні з паперовими (ст. 3 Закону України “Про електронний цифровий підпис”), в разі якщо такі документи не приймаються реакція на такі порушення має бути негайною, а відповідальність повною, у суровій відповідності до чинного законодавства України.

Контакти

Громадська організація «Електронна демократія» заснована програмістами, юристами та громадськими активістами, ставить на меті практичний розвиток в Україні засобів електронної демократії та е-урядування.

Наші проекти

Ми власноруч створюємо, розвиваємо та підтримуємо проекти пов'язані з е-демократією:
Громадська ініціатива «Електронні вибори» — публікація протоколів одразу з виборчих дільниць;
Веб платформа «Ми є закон» — публічне обговорення законопроектів;
Освітній проект «як подавати юридично значимі електронні заяви» (готується)

Зв'яжіться з нами